اامات عملي ولايت‌محوري : 


1 . بيعت و اعلان وفاداري


2. محبت و مودت به ولي امر


3 . اطاعت عملي از ولي


4. خيرخواهي و نصرت


5 . حمايت و دفاع از ولايت فقيه


آثار و نتايج ولايت محوري:


1- بهره مندي از دين حقيقي خدا


2- مصونيت از تحريف دين


3- پاسداري از اسلام و انقلاب


4- بصيرت ديني و سياسي


5- تحقق حزب الهي و پيروزي بر دشمنان


6- دستيابي به وحدت حقيقي


7- بندگي و اطاعت از خدا


8- حرکت به سوي نور


9- قبولي اعمال


پيامبر اکرم(ص) مي‌فرمايد: وَالَّذِي بَعَثَني بِالحَقِّ نَبيَّاً لَو اَنَّ رَجُلاً لَفَي اللهَ بِعَمَلِ سَبعِينَ نَبِيّاً ثُمَّ لَم يَأتِ بِوِلايَهِْْ وَلِيِّ الاَمرِ مِن اَهلِ البَيتِ ما قُبِلَ اللهُ مِنهُ صَرفاً وَ لا عَدلاً. (ميزان الحکمه، ج 1، ص 162)


 


شاخص‏هاي ولايتمداري


الف. اخلاقي - پـيـروي از ولايـت مـعـصـومـان در حـوزه اخـلاق فـردي و اجـتـمـاعـي


پـارسـاتـريـن و مـتـقي ترين افراد جامعه اسلامي نزديک ترين انسان ها به ولايت هستند. زيـرا اراده الهـي را بـر خواسته هاي نفساني برگزيده اند و کارکردهاي اخلاقي خود را برمبناي آموزه هاي ولايت تنظيم کرده اند.


ب. سياسي ـ اجتماعي و مديريتي- احـيـاي ارزش هـاي اسـلامـي و تـحـمـل تمام سختي ها و فشارهاي رواني ، سـيـاسـي و اقـتـصـادي دشـمـن و تمسک به ولايت در حوزه اجرايي و مـديـريـتـي براي تحقق عدالت اسلامي و رعايت ارزش هاي اسلامي


ب1. اطاعت از روي اعتقاد و اخلاص ولايتمداري


فَلاَ وَرَبِّکَ لاَيُؤْمِنُونَ حَتَّي يُحَکِّمُوکَ فِيَما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَيَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيماً. (نساء: 65) به پروردگارت سوگند که ايمان نمي‏آورند مگر آنکه تو را درباره آنچه ميانشان مايه اختلاف است داور قرار دهند، آنگاه از حکمي که کرده‏اي در دل‏هايشان (اندکي) احساس ناراحتي نکنند و کاملاً سر تسليم فرود آورند.


وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلى‏ حَرْفٍ فَإِنْ أَصابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى‏ وَجْهِهِ. (حجّ:11)


و از مردم كسي است كه خدا را شعاري عبادت مي­كند؛ پس اگر نعمتي به او برسد به آن عبادت آرام گيرد و اگر بلايي به او برسد به روي خود برگردد.


 اميرمؤمنان عليه‏السلام نيز ولايتمداري راستين را اين‏گونه بيان مي‏کند: به اهل‏بيت پيامبرتان نگاه کنيد و بدان سو که مي‏روند برويد و پي آنان را بگيريد و هرگز شما را از هدايت بيرون نبرده و به پستي و گمراهي باز نخواهند آورد. اگر ايستادند بايستيد و اگر برخاستند (و قيام کردند) شما نيز برخيزيد؛ بر آنان پيشي نگيريد که گمراه مي‏شويد و از آنان بازپس نمانيد که هلاک مي‏شويد.


ب2. همراهي کامل و در همه موارد


ولايتمداري راستين آن است که انسان ولايتمدار در برابر فرامين و انتظارات به حق ولي امر مسلمين، گزينشي عمل نکند و همراهي کامل با او در عمل داشته باشد ـ حتي آنجا که اجراي فرامين او با منافع فردي و يا گروهي‏اش سازگار نباشد نيز ـ با ولي مقتدايش همراه بوده و فرامين او را بر منافع شخصي يا حزبي‏اش ترجيح دهد و همه موضع‏گيري‏ها و حرکت‏هاي فردي و اجتماعي‏اش همسو با منويات ولايت امر و رهبر مورد قبول او و ساير مسلمانان باشد.


قرآن کريم تبعيض در ايمان و گزينشي عمل کردن را برنمي‏تابد و اين‏گونه رفتار را مورد تأييد قرار نمي‏دهد: نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَن‏يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِکَ سَبِيلاً.(نساء:150) به برخي ايمان مي‏آوريم و بعضي را انکار مي‏کنيم و مي‏خواهند ميان اين دو، راهي براي خود برگزينند (و سخت در اشتباهند).


مأمون رقّي مي‏گويد من در محضر مولايم امام صادق عليه‏السلام نشسته بودم. سهل‏بن حسن خراساني بر امام وارد شد و سلام کرد، آنگاه نشست و به امام عليه‏السلام گفت: يابن رسول اللّه‏ صلي‏الله‏عليه‏و‏آله ! شما اهل رأفت و رحمت و خاندان امامت و ولايتيد، چه شده است که از حق خود رويگردان شده و در خانه نشسته‏ايد؟ شما در خراسان صدهزار شيعه داريد که ـ اگر قيام کنيد ـ در برابر شما و براي دفاع از شما شمشير خواهند زد. امام به مرد خراساني فرمود: برخيز و در ميان آتش در تنور بنشين؛ مرد خراساني گفت: اي مولايم يابن رسول‏اللّه‏! مرا با آتش عذاب مکن و از من درگذر، خدا از تو درگذرد. امام عليه‏السلام فرمود: مگر تو را به کشته شدن واداشتم؟! در اين هنگام، «هارون مکي» بر امام عليه‏السلام وارد شد و نعلين بر دستش بود و گفت: السلام عليک يابن رسول‏اللّه‏! امام عليه‏السلام به او فرمود: نعلينت را زمين بگذار و درون تنور آتش برو، او نيز بي‏درنگ نعلينش را زمين گذارد و به درون آتش تنور رفت و در وسط آن نشست؛ و امام عليه‏السلام در اين هنگام به مرد خراساني روي آورد و فرمود: در خراسان چند نفر مانند ايشان را مي‏يابي؟ گفت: به خدا سوگند، حتي يک نفر مانند او را نمي‏يابم، نه به خدا سوگند، يک نفر مانند او را نمي‏يابم! آنگاه امام صادق عليه‏السلام فرمود: ما در زماني قيام نمي‏کنيم که حتي پنج نفر يار وفادار براي خود نمي‏يابيم؛ و ما خودمان مي‏دانيم که کي وقت قيام است.


 ب3. پرهيز از توجيه‏گري


امام صادق عليه‏السلام در روايتي، شيعياني را که اهل توجيه و تفسير به رأي بودند و سخنان آن حضرت را به سود خود و گروه و دسته خود توجيه و تفسير مي‏کردند و آن را از محتواي اصلي و مورد نظر امام عليه‏السلام منحرف مي‏ساختند، مورد نکوهش شديد قرار مي‏دهد و مي‏فرمايد: گروهي مي‏پندارند که من امام آنها هستم، سوگند به خدا! من امام آنها نيستم؛ خدايشان لعنت کند، هر چه را من پنهان مي‏کنم آنان افشا مي‏کنند (و از آن به سود خود استفاده مي‏کنند). من هر سخني که مي‏گويم، آنها (سخنانم را توجيه کرده و تفسير به رأي مي‏کنند و) مي‏گويند مقصود امام چنين و چنان است. (وَاللّه‏ُ ما اَنَا لَهُمْ بِاِمامٍ. اِنَّما اَنَا اِمامُ مَنْ اَطاعَني) سوگند به خدا، من امام آنان نيستم. من فقط امام کساني هستم که (بدون چون و چرا و هرگونه توجيه‏کاري،) از من پيروي کنند.


 امام صادق عليه‏السلام به آيه «اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّه‏َ فَاتَّبِعُوني يُحْبِبْکُمُ اللّه‏ُ»استشهاد کرد. در اين آيه، خداوند به تلازم ميان محبت و ولايت اشاره کرده است؛ به اين صورت که از يک سو دوستي راستين خداوند را مستم اطاعت و ولايت پيامبرش اعلام داشته و از آن سوي، ولايت و اطاعت پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله را موجب «محبوب خدا شدن»، دانسته است.


پيامبر اکرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله مي‏فرمايد: خداوند، ولايت و محبت ائمه از اهل‏بيتم را روزي هر کس گرداند، در حقيقت او به خير دنيا و آخرت رسيده است. پس کسي نبايد در بهشت رفتنش ترديد داشته باشد. در محبّت اهل‏بيتم، بيست ويژگي و اثر نهفته است که نيمي از آن مربوط به دنيا و نيمي از آن مربوط به آخرت است. ده ويژگي مربوط به دنيا عبارتند از: زهد در دنيا، حرص و ولع در انجام عمل صالح، پارسايي در دين، عبادتِ همراه با شوق وافر، توبه پيش از مرگ، سحرخيزي و شب زنده‏داري، نااميدي از آن چه در دست مردم است، نگهباني از حريم دين خدا، بغض نسبت به دنياي مذموم و بخشش و سخاوت.


مهم­ترين شاخصه­هاي ولايت­مداري عبارتند از: بصيرت، محبتي كه از بصيرت و شناخت حاصل مي­شود، اطاعتي كه نشانه محبت واقعي است و صبري که با بصيرت گره خورده است. آن دسته از افرادي كه ادعاي ولايت­پذيري، محبت­ورزي به ولايت، استقامت و پايمردي در همراهي با وليّ­خدا و در يك كلام ولايت­مداري دارند، بايد بدانند تنها زماني حق ولايت را تمام و كمال به جاي آورده، از جفاي خواسته يا ناخواسته به آن نجات مي­يابند كه در دوستي خود صادقانه رفتار كرده، گوش به فرمان باشند. تقويت بنيه ديني، پيروي از فرامين الهي و پرهيز از گناه و دنياطلبي تقويت­كننده درجه محبت نسبت به ولايت است.



مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : امام ,ولايت ,عليه‏السلام ,آنان ,فرمود ,محبت ,امام عليه‏السلام ,صادق عليه‏السلام ,امام صادق ,عليه‏السلام فرمود ,امام آنها
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

نگار موزيک programer دنیای اکوستریا گرلز و رکاب زنان کوهستان علم سیستم ها - سیستم شناسی - دانش فرا رشته ای آموزش خط نستعلیق و شکسته با خودکار سیستم های تهویه امریکن کولد دفتر خاطرات من Download xbox games سیب زمینی