اامات عملي ولايتمحوري :
1 . بيعت و اعلان وفاداري
2. محبت و مودت به ولي امر
3 . اطاعت عملي از ولي
4. خيرخواهي و نصرت
5 . حمايت و دفاع از ولايت فقيه
آثار و نتايج ولايت محوري:
1- بهره مندي از دين حقيقي خدا
2- مصونيت از تحريف دين
3- پاسداري از اسلام و انقلاب
4- بصيرت ديني و سياسي
5- تحقق حزب الهي و پيروزي بر دشمنان
6- دستيابي به وحدت حقيقي
7- بندگي و اطاعت از خدا
8- حرکت به سوي نور
9- قبولي اعمال
پيامبر اکرم(ص) ميفرمايد: وَالَّذِي بَعَثَني بِالحَقِّ نَبيَّاً لَو اَنَّ رَجُلاً لَفَي اللهَ بِعَمَلِ سَبعِينَ نَبِيّاً ثُمَّ لَم يَأتِ بِوِلايَهِْْ وَلِيِّ الاَمرِ مِن اَهلِ البَيتِ ما قُبِلَ اللهُ مِنهُ صَرفاً وَ لا عَدلاً. (ميزان الحکمه، ج 1، ص 162)
شاخصهاي ولايتمداري
الف. اخلاقي - پـيـروي از ولايـت مـعـصـومـان در حـوزه اخـلاق فـردي و اجـتـمـاعـي
پـارسـاتـريـن و مـتـقي ترين افراد جامعه اسلامي نزديک ترين انسان ها به ولايت هستند. زيـرا اراده الهـي را بـر خواسته هاي نفساني برگزيده اند و کارکردهاي اخلاقي خود را برمبناي آموزه هاي ولايت تنظيم کرده اند.
ب. سياسي ـ اجتماعي و مديريتي- احـيـاي ارزش هـاي اسـلامـي و تـحـمـل تمام سختي ها و فشارهاي رواني ، سـيـاسـي و اقـتـصـادي دشـمـن و تمسک به ولايت در حوزه اجرايي و مـديـريـتـي براي تحقق عدالت اسلامي و رعايت ارزش هاي اسلامي
ب1. اطاعت از روي اعتقاد و اخلاص ولايتمداري
فَلاَ وَرَبِّکَ لاَيُؤْمِنُونَ حَتَّي يُحَکِّمُوکَ فِيَما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَيَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيماً. (نساء: 65) به پروردگارت سوگند که ايمان نميآورند مگر آنکه تو را درباره آنچه ميانشان مايه اختلاف است داور قرار دهند، آنگاه از حکمي که کردهاي در دلهايشان (اندکي) احساس ناراحتي نکنند و کاملاً سر تسليم فرود آورند.
وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلى حَرْفٍ فَإِنْ أَصابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى وَجْهِهِ. (حجّ:11)
و از مردم كسي است كه خدا را شعاري عبادت ميكند؛ پس اگر نعمتي به او برسد به آن عبادت آرام گيرد و اگر بلايي به او برسد به روي خود برگردد.
اميرمؤمنان عليهالسلام نيز ولايتمداري راستين را اينگونه بيان ميکند: به اهلبيت پيامبرتان نگاه کنيد و بدان سو که ميروند برويد و پي آنان را بگيريد و هرگز شما را از هدايت بيرون نبرده و به پستي و گمراهي باز نخواهند آورد. اگر ايستادند بايستيد و اگر برخاستند (و قيام کردند) شما نيز برخيزيد؛ بر آنان پيشي نگيريد که گمراه ميشويد و از آنان بازپس نمانيد که هلاک ميشويد.
ب2. همراهي کامل و در همه موارد
ولايتمداري راستين آن است که انسان ولايتمدار در برابر فرامين و انتظارات به حق ولي امر مسلمين، گزينشي عمل نکند و همراهي کامل با او در عمل داشته باشد ـ حتي آنجا که اجراي فرامين او با منافع فردي و يا گروهياش سازگار نباشد نيز ـ با ولي مقتدايش همراه بوده و فرامين او را بر منافع شخصي يا حزبياش ترجيح دهد و همه موضعگيريها و حرکتهاي فردي و اجتماعياش همسو با منويات ولايت امر و رهبر مورد قبول او و ساير مسلمانان باشد.
قرآن کريم تبعيض در ايمان و گزينشي عمل کردن را برنميتابد و اينگونه رفتار را مورد تأييد قرار نميدهد: نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنيَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِکَ سَبِيلاً.(نساء:150) به برخي ايمان ميآوريم و بعضي را انکار ميکنيم و ميخواهند ميان اين دو، راهي براي خود برگزينند (و سخت در اشتباهند).
مأمون رقّي ميگويد من در محضر مولايم امام صادق عليهالسلام نشسته بودم. سهلبن حسن خراساني بر امام وارد شد و سلام کرد، آنگاه نشست و به امام عليهالسلام گفت: يابن رسول اللّه صلياللهعليهوآله ! شما اهل رأفت و رحمت و خاندان امامت و ولايتيد، چه شده است که از حق خود رويگردان شده و در خانه نشستهايد؟ شما در خراسان صدهزار شيعه داريد که ـ اگر قيام کنيد ـ در برابر شما و براي دفاع از شما شمشير خواهند زد. امام به مرد خراساني فرمود: برخيز و در ميان آتش در تنور بنشين؛ مرد خراساني گفت: اي مولايم يابن رسولاللّه! مرا با آتش عذاب مکن و از من درگذر، خدا از تو درگذرد. امام عليهالسلام فرمود: مگر تو را به کشته شدن واداشتم؟! در اين هنگام، «هارون مکي» بر امام عليهالسلام وارد شد و نعلين بر دستش بود و گفت: السلام عليک يابن رسولاللّه! امام عليهالسلام به او فرمود: نعلينت را زمين بگذار و درون تنور آتش برو، او نيز بيدرنگ نعلينش را زمين گذارد و به درون آتش تنور رفت و در وسط آن نشست؛ و امام عليهالسلام در اين هنگام به مرد خراساني روي آورد و فرمود: در خراسان چند نفر مانند ايشان را مييابي؟ گفت: به خدا سوگند، حتي يک نفر مانند او را نمييابم، نه به خدا سوگند، يک نفر مانند او را نمييابم! آنگاه امام صادق عليهالسلام فرمود: ما در زماني قيام نميکنيم که حتي پنج نفر يار وفادار براي خود نمييابيم؛ و ما خودمان ميدانيم که کي وقت قيام است.
ب3. پرهيز از توجيهگري
امام صادق عليهالسلام در روايتي، شيعياني را که اهل توجيه و تفسير به رأي بودند و سخنان آن حضرت را به سود خود و گروه و دسته خود توجيه و تفسير ميکردند و آن را از محتواي اصلي و مورد نظر امام عليهالسلام منحرف ميساختند، مورد نکوهش شديد قرار ميدهد و ميفرمايد: گروهي ميپندارند که من امام آنها هستم، سوگند به خدا! من امام آنها نيستم؛ خدايشان لعنت کند، هر چه را من پنهان ميکنم آنان افشا ميکنند (و از آن به سود خود استفاده ميکنند). من هر سخني که ميگويم، آنها (سخنانم را توجيه کرده و تفسير به رأي ميکنند و) ميگويند مقصود امام چنين و چنان است. (وَاللّهُ ما اَنَا لَهُمْ بِاِمامٍ. اِنَّما اَنَا اِمامُ مَنْ اَطاعَني) سوگند به خدا، من امام آنان نيستم. من فقط امام کساني هستم که (بدون چون و چرا و هرگونه توجيهکاري،) از من پيروي کنند.
امام صادق عليهالسلام به آيه «اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُوني يُحْبِبْکُمُ اللّهُ»استشهاد کرد. در اين آيه، خداوند به تلازم ميان محبت و ولايت اشاره کرده است؛ به اين صورت که از يک سو دوستي راستين خداوند را مستم اطاعت و ولايت پيامبرش اعلام داشته و از آن سوي، ولايت و اطاعت پيامبر صلياللهعليهوآله را موجب «محبوب خدا شدن»، دانسته است.
پيامبر اکرم صلياللهعليهوآله ميفرمايد: خداوند، ولايت و محبت ائمه از اهلبيتم را روزي هر کس گرداند، در حقيقت او به خير دنيا و آخرت رسيده است. پس کسي نبايد در بهشت رفتنش ترديد داشته باشد. در محبّت اهلبيتم، بيست ويژگي و اثر نهفته است که نيمي از آن مربوط به دنيا و نيمي از آن مربوط به آخرت است. ده ويژگي مربوط به دنيا عبارتند از: زهد در دنيا، حرص و ولع در انجام عمل صالح، پارسايي در دين، عبادتِ همراه با شوق وافر، توبه پيش از مرگ، سحرخيزي و شب زندهداري، نااميدي از آن چه در دست مردم است، نگهباني از حريم دين خدا، بغض نسبت به دنياي مذموم و بخشش و سخاوت.
مهمترين شاخصههاي ولايتمداري عبارتند از: بصيرت، محبتي كه از بصيرت و شناخت حاصل ميشود، اطاعتي كه نشانه محبت واقعي است و صبري که با بصيرت گره خورده است. آن دسته از افرادي كه ادعاي ولايتپذيري، محبتورزي به ولايت، استقامت و پايمردي در همراهي با وليّخدا و در يك كلام ولايتمداري دارند، بايد بدانند تنها زماني حق ولايت را تمام و كمال به جاي آورده، از جفاي خواسته يا ناخواسته به آن نجات مييابند كه در دوستي خود صادقانه رفتار كرده، گوش به فرمان باشند. تقويت بنيه ديني، پيروي از فرامين الهي و پرهيز از گناه و دنياطلبي تقويتكننده درجه محبت نسبت به ولايت است.
درباره این سایت