ولايت محوري


مقدمه 


ولايت» مهم ترين اصل دراسلام و نگهبان توحيد، نبوت، عدالت ومعاد است. ولايت ازآن جهت مهم است که حفظ اصول دين اسلام در سايه ولايت وامامت امکان پذير است. ولايت و امامت، نگهبان دين است که از کج روي ها، انحرافات واز گرايش مردم به خرافات  جلوگيري مي کند.


درجلد دوم «كافي» از ميان ابواب كتاب « الايمان والكفر» در«باب دعائم الاسلام» احاديث متعددي درباره ولايت نقل شده است. امام باقرعليه السلام مي‏فرمايد : « اسلام بر پنج چيز بنيان نهاده شد، برنماز، زكات، روزه، حج و ولايت و بر هيچيك از اينها چون ولايت توصيه نشده است، اما مردم چهار چيز را گرفتند و ولايت را رها ساختند .»


زراره از امام باقرعليه السلام نقل مي‏كند كه فرمود : « اسلام بر پنج چيز بنا شده است؛ نماز، زكات، حج، روزه و ولايت ». آنگاه زراره مي‏پرسد : كداميك از اينها برتر است؟ امام پاسخ مي‏دهد : ولايت افضل است؛ چراكه ولايت كليد آنها است و والي دليل و راهنما و مبين و مفسر آنها . « لأنّها مفتاحُهُنَّ و الوالي هو الدليلُ عليهِنَّ »


«ولايت و ولايت­مداري» در شيعه از جايگاه والايي برخوردار است؛ زيرا مكتب اهل­بيت(ع) نمايانگر اسلام ناب محمدي(ص) و تنها نماينده واقعي آن است و هر كس كه به وادي ولايت نزديك­تر و در ولايت­مداري استوارتر است، از اين چشمه­هاي معنوي بهره بيشتري خواهد برد.


قرآن كريم در عين اينكه ولايت را تماماً از آن خدا و منحصر در او مي­داند (أَمِ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاء فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِيُّ - شوري:9)، آن را براي پيامبراكرم(ص) و ائمه هدي(س) نيز اثبات كرده است (إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ اَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ- مائده:55) و در همين راستا، اطاعت از اولي الامر را همانند اطاعت از خداوند متعال واجب كرده (نساء:59) و محبت­ورزي به اهل بيت را پاداش رسالت مي­داند (ِ قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى - شوري:23).


مفهوم ولايت‌محوري


محور يعني آن قطب و نقطه مرکزي که همه حرکت‌ها، اقدامات، موضع‌گيريها و تلاش‌ها بر حول آن سامان يافته و از آن الهام گرفته باشند. بنابراين ولايت محوري يعني در حوزه فردي، اجتماعي و سازماني، ولايت قطب و محور همه انديشه‌ها، رفتار، موضع‌گيريها و حرکت‌ها باشد و تمام نهادها و سازمان‌هاي مردمي و حکومتي، مديران و افراد خود را با ولي امر هماهنگ و همراه سازند. ولايت‌محوري حاصل نمي‌شود مگر آنکه مؤمنين و نهادها در همه ابعاد نسبت به جانشين خدا و تجلي‌بخش حاکميّت الهي، تعبد خردمندانه و تبعيّت کامل داشته باشند و به حکم همان عقلي که آنها را در برابر خدا تسليم و متعبد کرده، در مواضع فکري و اقدامات عملي تابع بي‌چون و چراي ولي امر باشند.


ولايت معيار سنجش و قبولي اعمال


ولايـت مـعـصـومـيـن (ع ) از اصـول کلي و اساسي اعتقادي و از ضروريات باورهاي ديني و شـرط اصـلي تـحـقـق ايـمـان و صـحـت اعـمـال مـؤ مـنـيـن اسـت . در مـيـزان مـحـاسبات الهي هم اعمال را با ترازوي ولايت ائمه (عليهم السلام ) مي سنجند و با معيار ولايت محک مي زنند. امام باقر عليه السلام مي فرمايد:


لَوْ اَنَّ رَجُلاً قام لَيْلَهُ وَ ص امَ نَه ارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَميعِ م الِهِ وَ حَجَّ جَميعَ دَهرهِ وَ لَمْ يَعْرِفْ وِلا يَةَ وَليِّ اللّه فَيُو الِيَهُ وَ يَکُونَ جميع اعمال بدلالته ، م ا کَانَ لَهُ عَلَي اللّ ه حَقُّ في ثَو ابِهِ وَ لا ک انَ مِنْ اَهْلِ الاِْيم انِ.


اگـر مـردي شـبها به عبادت ايستد و روزها روزه گيرد و تمام مالش را صدقه دهد و تمام روزگـار را حـج کـنـد و ولايـت ولي خـدا را نـشـنـاسـد تا موالات او کند و تمام اعمالش به راهـنـمـايـي او بـاشـد خـداونـد تـعـالي بـراي او ثـوابـي در نـظـر نـمـي گـيـرد و از اهل ايمان نمي باشد.


امـام خميني در چند بخش از شرح چهل حديث به اين مطلب اشاره دارند که قلب هاي خالي از اعـتـقـاد و ايمان به ولايت و اعمالي که بدون تطبيق با شريعت و ولايت انجام شده در قيامت هـيـچ بـهـره نـخـواهـد داشـت زيرا بر طبق احاديث ، اعتقاد به ولايت کلي پيامبر و امام معصوم (عـليـهـم السـلام ) هـمـان صـراط مـسـتـقـيـم اسـت و در قـيامت حضرت علي (ع ) صراط است و شيعياني که عملاً به ولايتش تمسک جسته اند به سلامت مي گذرند.


در فـرهـنگ قرآني و آموزه هاي ديني ولايت و حاکميت با تمام گـسـتـره مفهومي آن ذاتاً متعلق به خداوند متعال است که در حقيقتِ وجود پيامبر(ص ) و ائمه معصومين عليهم السلام تجلي يافته است . ولايت در عالم مُلک و نشئه ظاهري خلقت در حکومت و فـرمـانروايي انبياء، پيامبر(ص ) و امامان (عليهم السلام ) نمود مي يابد. در عصر غيبتِ معصوم ، ولي فقيه سکان هدايت و رهبري جامعه اسلامي را به دست مي گيرد. از اين رو امام مـعـتـقـد اسـت ولايـت بـه مـعـنـي حـکـومـت ، شـعـبـه اي از ولايـت مـطـلقـه رسـول اکـرم (ص ) اسـت کـه با تمام اختيارات آن برعهده ولي فقيه قرار مي گيرد، پس ولايت فقيه استمرار ولايت رسول الله (ص ) و ولايتش شرعي و الهي است و مشروعيت نظام اسـلامـي رهـيـن فـرمـانـروايـي ولايـت فـقـيـه اسـت و فـرامـيـن و عزل و نصب هايش براي پيروان او و مسلمانان جامعه اسلامي لازم الاتباع است .


  اامات نظري ولايت‌محوري :


1 . شناخت شئون  ولايت


معرفت  وايمان به شئون ولايت  : معرفت نسبت به شأن مرجعيّت و کارشناسي در احکام و شريعت(تعليم و تبيين وحي الهي)- زعامت و رهبري-   قضاوت و فصل الخطاب بودن ولايت


2 . معرفت و شناخت ولي


پيامبر اکرم(ص) :مَنْ مََات وَ هُوَ لا يَعْرِفَ اِمََامَهُ ماََتَ ميِِتَهَْْ الجََاهِليَّه.هر کس بميرد و امامش را نشناسد ، به مرگ جاهليت مرده است . (بحارالانوار، ج 23، ص 77)


       و امام صادق عليه‌السلام مي‌فرمايد:        اَلاِمََامُ عَلَمٌ بين الله عَزّوجَلّ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ فَمَنْ عَرَفَهُ کاََنَ مُؤمناً وَ مَنْ اَنْکَرهُ کََان کََافراً.


امام واسطه بين خدا و خلق است ، هر که او را بشناسد مومن است و هر که منکرش باشد کافر است . (همان، ص 88)


3 . اسوه دانستن ولي -  سرمشق دانستن ولي در زندگي فردي و اجتماعي و در همه ابعاد و زمينه ها



مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : ولايت ,امام ,السلام ,تمام ,اسـت ,ولايـت ,عليهم السلام ,جامعه اسلامي ,ولايت محوري ,خداوند متعال ,باقرعليه السلام ,امام باقرعليه السلام
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

چي يدک زمین های شرکت شاندیز بذر آنچــه مینویســمـ... مرجع اطلاعات زندگینامه ها Misty پرینتر سه بعدی جهان 3d سرزمین اموزش چنار دانلود وبلاگ ابتدایی ها